zondag 19 april 2009

D66 motie aangenomen: raad veroordeeld geweld Zimbabwe

Op initiatief van D66 heeft de gemeenteraad van Haarlem het geweld tegen de Zimbabwaanse oppositie veroordeeld. Daarnaast spraak de raad haar steun uit voor oppositieleider Morgan Tsvangirai. Burgemeester Schneiders, als voorzitter van de Raad, zal deze boodschap overbrengen aan de ministers Koenders en Verhagen.

Jarenlange band

De gemeente Haarlem heeft al ruim 15 jaar een stedenband met de Zimbabwaanse stad Mutare. Voor D66 Haarlem leidt "de jarenlange speciale band met het Zimbabwaanse volk, tot de morele verplichting om een signaal af te geven."

Tsvangirai

D66-raadslid Louise van Zetten: "In Zimbabwe is de oppositie met zeer grof geweld ge├»ntimideerd. Oppositieleider Morgan Tsvangirai heeft daardoor zijn toevlucht moeten zoeken in de Nederlandse ambassade in Harare. De internationale gemeenschap veroordeelt het geweld in Zimbabwe. Gezien de relatie met Mutare kon een signaal van steun uit Haarlem niet uitblijven."