zondag 19 april 2009

Leg nadruk op mensenrechten in de stedenband met Mutare

De stedenband met het Zimbabwaanse Mutare moet een betere invulling krijgen. Dit schrijft raadslid Louise van Zetten in het Haarlems Dagblad naar aanleiding van het 15-jarig jubileum van de stedenband tussen de gemeente Haarlem en Zimbabwaanse Mutare. Zij pleit voor een nadruk op de mensenrechten.

Concentreren op mensenrechten

De stedenband legt de prioriteiten verkeerd. Van Zetten: "De Stedenband bestaat inmiddels vijftien jaar. En dat is in Haarlem vrolijk gevierd … Maar wisten wij in Haarlem veel dat die mensen daar nauwelijks te eten hadden als gevolg van een ellendige dictatuur. Wordt geen tijd om weer eens ouderwets solidair stelling te nemen tegen het schend van de mensenrechten in onze zusterstad Mutare?"

Vraagtekens bij zending busjes

Van Zetten noemt als voorbeeld van de onjuiste invulling het sturen van vier busjes voor vervoer van zieken, goederen en schoolkinderen Zij signaleert dat Mutare met grotere problemen kampt: "Van die infrastructuur liggen ze daar allang niet meer wakker. Wel van de honger en de zorgen omdat de kinderen niet meer naar school gaan. Omdat onderwijs onbetaalbaar is geworden. Net als een bord maispap. Die busjes zijn een prachtig initiatief. Maar wat gaat ermee vervoerd worden?"

Meer bij dit nieuwsbericht

download het volledige artikel van Louise van Zetten (.pdf)