zondag 19 april 2009

Haarlems groen behouden

Tijdens een radiocolumn voor Haarlem105 FM ging D66 Raadslid Louise van Zetten
in op het bedreigde groen in en om onze stad. Daarnaast laat ze weten
weinig te zien in een centrumtunnel voor alleen de Zuidtangent. Liever
besteedt de sociaal-liberaal het geld aan trams over Zuidtangent.

Haarlems groen onder druk
Laten wij het eerst over de natuur rond Haarlem hebben. Over het Westelijk Tuinbouwgebied bijvoorbeeld. Met de beroemde overgang tussen duinen bollenvelden en de stad met het zicht op de Bavo. Nu de bladeren van de bomen verkleuren en met de zon mooier dan waar ook. D66 maakt zich grote zorgen over het Westelijk Tuinbouw Gebied. Blijft dat leeg en groen? De stad vindt van wel, maar de Provincie Noord Holland heeft er ook wat over te zeggen. Het nieuwe Provinciebestuur wil liever huizen bouwen. Daar heb je wat aan. Gek want een partij als GroenLinks met mijnheer Moens zit ook in het bestuur. Uitgerekend hij vindt het zonde om geld te besteden aan het groen rond Haarlem.

Geld naar natuur, niet naar Nuon-aandelen!
D66 Haarlem heeft zich altijd sterk gemaakt voor deze laatste groene zoom. U weet het nog, wij hebben ruim tien jaar geleden een referendum georganiseerd. Daar kwam toen uit dat Haarlemmers het Westelijk Tuinbouw gebied groen willen houden. Zou dat nu niet meer tellen? U moet weten dat de provincie eerst óók voor het behouden van dit laatste stukje groen aan de westkant van de stad was. De grond zou gekocht worden, met als bestemming: natuur. Maar toen was het geld op, en moest er gekozen worden. Wat blijkt deze week? Het geld is alles behalve op. De provincie Noord Holland wil flink gaan beleggen in aandelen van het elektriciteitsbedrijf. En daar moet de natuur voor wijken. Luistervrienden, u begrijpt dat D66 Haarlem het daar enorm mee oneens is.
Ja die provincie is saai, u wilt er waarschijnlijk niets van weten. Maar in de stad kan de Provincie grote invloed hebben. Denk aan de plannen rond de nieuwbouw Provinciehuis aan de onze mooie Dreef. Gaan niet door, te danken aan de noeste actievoerder van Stichting Haarlemsbouwplannen.nl

Liever een Zuidtangent-tram dan een Zuidtangenttunnel!

Maar er is weer iets:  er zijn plannen voor een tunnel onder onze oude binnenstad. Voor de Zuidtangent bus. Dus niet voor auto’s of andere buslijnen. Want dan kan die rode bus een paar minuten sneller rijden. Daar heeft de Provincie  wel 100 miljoen euro voor klaarliggen. Veel geld en dan is het moeilijk nee zeggen voor Haarlem. De bereikbaarheid is ook een groot probleem. Maar lost die tunnel iets op? D66 denkt van niet. De gewone regionale bussen blijven door de stad rijden. De auto’s blijven in de file staan en in de spitstreinen worden reizigers als vee vervoerd.  Zo vol. D66 besteed het geld liever direct aan een vertramming van de Zuidtangent. Ook een toekomstwens van de Provincie. En een tunnel leggen wij liever op de hoogte van de Buitenrustbrug bij de oude Maria Stichting. En dan ook voor auto’s. Die tunnel zou een uitkomst zijn voor de files richting Randweg, de bewoners van de nieuwe woonwijk en het groen van de Haarlemmer Hout.