zondag 19 april 2009

Zet dader huiselijk geweld het huis uit, niet slachtoffer

Er moet onderzocht worden of het mogelijk is om de dader van huiselijk geweld uit huis gezet kan worden. Dit bepleit D66 in een motie die tijdens de komende raadsvergadering wordt behandeld. "Het is vreemd dat juist slachtoffers van huishoudelijk geweld hun huis moeten verlaten. Terwijl de dader vaak in de gezamenlijke woning kan blijven. Wij willen weten of dit niet anders kan", aldus raadslid Louise van Zetten.

Maatschappelijk probleem

Huiselijk geweld een groot maatschappelijk probleem is, dat vooral vrouwen treft, maar vaak ook de kinderen in het gezin treffen. Opvang van de moeders en kinderen vindt plaats op één kamer. Waarbij de vrouw op een wachtlijst komt voor een nieuwe woning.

Ongewenste ontwikkeling
Van Zetten: "Het is ongewenst dat kinderen hun vertrouwde omgeving moeten verlaten. Maar bovenal is het niet eerlijk dat slachtoffers van huiselijk geweld  in hun woongenot worden getroffen. En, in een breder kader, het is ook een ongewenste belasting van de woningmarkt. Dit moet anders kunnen."