dinsdag 1 februari 2011

Nieuwjaarstoespraak Louise van Zetten

Afgelopen vrijdag 14 januari is de Nieuwjaarsreceptie van D66 Haarlem gehouden. Fractievoorzitter Louise van Zetten sprak daar de nieuwjaarstoespraak uit waarvan de volledige tekst hieronder te lezen is.

Namens de fractie wens ik iedereen, Democraten en aanwezige collega’s van Actiepartij, CDA, VVD, GL en PvdA een gelukkig Nieuwjaar.

2010 was politiek gezien een uitstekend jaar voor D66, met landelijk winst in de Tweede Kamer maar vooral hier in Haarlem. In maar weinig steden was de uitslag zo gunstig: D66 als de grootste partij in Haarlem en daarmee een wisseling van de wacht. Dat was voor sommigen een schok, maar heel gezond voor de democratie. Een grote fractie, een grote coalitie, twee eigen wethouders, onervarenheid bij fracties en college, en een ambitieus programma. Dat was wennen de eerste maanden. Maar het gaat goed en wij komen op stoom zoals Dilia laatst zei.

Beste wethouder

Het resultaat kwam direct, want onze parttimer Ewout Cassee is door de Raad uitverkoren tot beste wethouder van 2010. Dat zegt iets over zijn blijmoedig vakmanschap (ik zeg het maar op z’n Cassees), maar ik denk ook dat in zijn portefeuille een paar speerpunten van D66 samenkomen die duidelijk maken waar wij voor staan: kwaliteit van bestuur, kwaliteit van de gebouwde omgeving, behoud van groen, burgers betrekken bij het bestuur en geen stiekeme plannen. En als iets niet kan dan kan het niet. Gewoon pragmatisch en niet op basis van ideologie. Daarbij komt het op orde brengen van de financiën, ook een belangrijk programmapunt van D66 Haarlem.

Slow food, maar dan voor politiek

Ik noem dit nog maar even. Het zijn geen punten met grote resultaten op korte termijn. Slow politics dus, geen gehijg op de vierkante centimeter. De kwaliteit van Haarlem is vaak genoeg de dupe geworden van slecht doordachte plannen. Die langzame politiek geldt ook voor de portefeuille van Jack van der Hoek: systeeminnovatie om welzijn, WMO en subsidies anders aan te pakken kosten tijd.

Het progressieve midden

Tekort aan geld is een serieus probleem voor onze Paars Plus-coalitie in Haarlem. We moeten  waken om niet langs de lijn “bezuinigen is rechts, geld uitgeven links” uit elkaar te gaan lopen. Een stevige bezuinigingsagenda is wat mij betreft ook niet links of rechts maar een kwestie van gezond verstand. En D66 staat daar in het (progressieve) midden.

Liberale vrienden

Het midden is een goed gekozen strategische positie van Pechtold. Velen maken zich zorgen over de opkomst van de PVV en de aantrekkingskracht van Wilders op de kiezers.
Wij in Haarlem hebben Paars Plus, met geen Wilders in zicht. De VVD zit in ons kamp en als het aan mij ligt trekken wij ze in Den Haag ook naar ons toe (wel eerst verkiezingen winnen Democraten!)

Afghanistan

Ten slotte nog iets over steun voor de nieuwe missie in Afghanistan. In het Haarlems Dagblad lazen wij vanochtend de reactie van Groen Links in Haarlem. Een mooie politieke waterscheiding laat zich zien in de affaire Afghanistan; gaan we politietrainers sturen en militair begeleiden of niet? Conservatief, naar binnen gericht Nederland, of ze nou links zijn of rechts, piekert er niet over. D66 denkt internationaal, wij zijn een bestuurderspartij; de zaak moet afgerond en Obama gesteund in zijn exitstrategie. En daarbij: ik ben geen idealist of wereldverbeteraar maar ik denk wel aan al die meisjes en vrouwen in Afghanistan die de deur niet uitmogen van de Talibanmannen.

Louise van Zetten