maandag 4 februari 2013

Beweegbare vloer Philharmonie

Bij de behandeling van de Begroting 2012 is onze motie ‘Vul onze lege zalen’ met veel steun aangenomen. Door de grote subsidiekortingen van Rijk en gemeente dreigden de culturele podia steeds minder te kunnen programmeren. Dat geldt zeker voor de Philharmonie, waar de bespeling door Holland Symfonia volledig is weggevallen, een enorme klap voor de programmering van de Grote Zaal. Directeur Jaap Lampe nodigde ons kort daarna uit om onze motie met hem te bespreken en met hem te kijken hoe hij invulling kon geven aan de motie.

Het probleem ligt vooral bij de Grote Zaal, die in 2005 na een grote verbouwing heropend was. Daarbij was de oorspronkelijk vlakke vloer veranderd in een schuin oplopende vloer met vaste stoelen, zodat het concertpubliek geriefelijk en met goed zicht op het orkest van de klassieke muziek zou kunnen genieten. Maar inmiddels is die klassieke muziek grotendeels wegbezuinigd en kan er weinig anders met deze Grote Zaal omdat er geen vlakke vloer ligt: geen publiek rondom een klein orkest, geen semi-culturele feesten, beurzen, etc. De exploitatie van de zaal dreigde onderuit te gaan.

De directie heeft nu een plan gemaakt om de vloer beweegbaar te maken. Er komt een scharnierende vloer, die zowel schuin omhoog gezet als gewoon vlak te gebruiken is. De verbouwing gaat deze zomer plaatsvinden, zodat de Philharmonie al in het nieuwe seizoen 2013-2014 met deze beweegbare vloer kan werken. Dat betekent dat er bijvoorbeeld samen met het Patronaat voor 1600 bezoekers ‘sta-concerten’ georganiseerd kunnen worden, maar ook dansfeesten, bedrijfsfeesten, diners, etc. op de vlakke vloer. Voor de ‘ouderwetse’ zitconcerten kan de vloer dan weer in schuine stand gezet worden.

De business case heeft een goede financiële onderbouwing, de investering van ca. 1 miljoen euro kan de Philharmonie uit de opbrengsten dekken.
Wij ondersteunen dit cultureel ondernemerschap van de Philharmonie van harte en hebben er alle vertrouwen in dat de Philharmonie zo een belangrijk onderdeel van het Haarlems culturele leven blijft.

Evert de Iongh.