donderdag 27 juli 2017

Misja de Groot over de uitslag van het referendum

Na afloop van het parkeerreferendum had de gemeenteraad vrijdag nog één laatste debat over de uitslag. Raadslid Misja de Groot vertelde hoe hij tegen de uitslag aan kijkt en hoe we wat betreft D66 Haarlem nu verder gaan.

“Allereerst bedankt aan de bemanning van de stembureau’s, de referendumcommissie, de Haarlemse ambtenaren voor hun voorbereiding en natuurlijk aan alle Haarlemmers die gestemd hebben.

Een opkomst van 18,5% klinkt laag. Vertaald naar aantallen zijn er echter ruim 23.000 mensen die gestemd hebben, waarvan een grote meerderheid tegen. Met deze groep willen we graag in gesprek, want een term geldig of ongeldig zegt ons niet zoveel en doet de stemmers tekort. Wij zijn overtuigd dat dit raadsbesluit met deze maatregelen een stap in de goede richting is, een stap naar een moderner beleid, een stap dichter naar een leefbare stad.

Het zou zonde zijn om dit het referendum in de prullenbak te gooien. Ook zou dat niet goed zijn voor het toch al vaak fragiele vertrouwen in de politiek. De uitslag verbaast ons niet, er zit in 19 maatregelen altijd wel iets om tegen te zijn. Belangrijk is te benoemen waar Haarlemmers tegen aan lopen en hier bij de uitrol van de maatregelen rekening mee te houden.

Wat willen we hier in elk geval van leren:

1) De komende tijd duik ik graag verder de cijfers in om goed te analyseren hoeveel en hoe er gestemd is in de verschillende wijken. Juist op wijk niveau is deze uitslag waardevol
2) De komende weken heb ik al meerdere afspraken gemaakt met Haarlemmers die mij benaderd hebben om verder te praten over de effecten van deze plannen in hun wijk
3) Ook met mijn collega’s hier in de raad, het college en de ambtenaren blijf ik graag in gesprek over hoe we deze 19 maatregelen laten landen in de stad

Afsluitend, we hebben het vanavond over een raadsbesluit wat met 29 van de 39 stemmen aangenomen is, nu ruim 7 maanden geleden. De uitslag van het referendum is niet voldoende om dit besluit te heroverwegen. Wij willen het college dan ook de opdracht geven het raadsbesluit uit te voeren zoals we het op 15 december 2016 aangenomen hebben.”