zondag 11 maart 2018

Posters van zoenende vrouwen: waarom D66 Haarlem voorstander is

Afgelopen donderdag pleitte D66 Haarlem met de VVD en SP in de Commissie Samenleving voor een postercampagne in Haarlem waarin vrijheid van partnerkeuze voorop staat. Waarom?

Met een postercampagne kunnen we als stad een duidelijke norm stellen: in Haarlem kies je je partner zelf en moet je zichtbaar jezelf kunnen zijn. In die zin is een postercampagne net als het hijsen van de Regenboogvlag, een duidelijk statement voor mensenrechten en een steunbetuiging aan lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en interseks (lhbti) Haarlemmers.

Daarnaast zet D66 Haarlem in op het tegengaan van homofobie. Een postercampagne of een Regenboogzebra zijn dan onvoldoende. Om de hardnekkige weerstand tegen homoseksualiteit weg te nemen, zoals die in sommige conservatieve groepen speelt, moet je inzetten op echte mentaliteitsverandering. Dat lukt alleen met en vanuit de gemeenschap zelf. Het is niet voor niets dat D66 Haarlem, samen met VVD, SP en GroenLinks in 2015 een nieuwe focus initieerde op het Haarlemse lhbti-beleid.

Kortom, D66 Haarlem staat achter de tweesporen aanpak die we in Haarlem sinds 2015 kennen: 1) duidelijk zijn in waar je voor staat, inclusief zero tolerantie van homofoob gedrag; en 2) mensen uit conservatieve kringen steunen om die interne mentaliteitsverandering te starten. Daarom steunt D66 Haarlem deze campagne.

Lees voor meer informatie ook ons verkiezingsprogramma.