donderdag 15 november 2018

Eerste begroting van nieuwe college goedgekeurd

De Programmabegroting 2019-2023 is donderdagavond aangenomen door de Haarlemse gemeenteraad. Naast de coalitiepartijen D66, GroenLinks, PvdA en CDA stemde SP, ChristenUnie en Trots Haarlem ook in met de begroting van het college.

“Deze begroting bevat weinig verrassingen en dat hoort ook zo” sprak fractievoorzitter Dilia Leitner bij aanvang van de behandeling afgelopen maandag. Dit is de eerste begroting van dit college en een financiële uitwerking van het coalitieakkoord.

Het college is tijdens de behandeling van de begroting opgedragen een stappenplan Klimaatbegroting 2022 op te stellen. De motie, opgesteld door CU en mede ingediend door D66, vraagt het college om de raad mee te nemen in het proces naar een klimaatbegroting. De raad krijgt zo inzicht over de vorderingen en krijgt de kans bij te sturen als dat nodig blijkt.

De Begroting van Haarlem was voornamelijk in het nieuws omdat hij onleesbaar zou zijn. Veel dubbele teksten, veel onnodige theorieën en bovendien veel vaktaal. Dat maakte deze begroting onleesbaar en veel te dik. Een slecht voorbeeld.
“Een leesbaardere begroting is goed voor het college, zeker goed voor de raad, maar het helpt
ook onze inwoners” aldus fractievoorzitter Dilia Leitner. D66 hoopt dat het college dit meeneemt voor in de toekomst. Want dit college heeft nog drie
begrotingen te gaan.