maandag 19 november 2018

Verruiming winkeltijden op zondag

Op initiatief van D66 raadslid Misja de Groot lijkt een verruiming van openingstijden voor winkels op zondag erg dichtbij. Een meerderheid van de Commissie Ontwikkeling heeft hier een voorkeur voor uitgesproken. Wat D66 Haarlem betreft kunnen de winkels de deuren openen tussen 10.00 uur en 20.00 uur.

Momenteel mogen winkels op zondag alleen open tussen 12.00 en 18.00 uur. Wat D66 betreft geven we ondernemers meer ruimte om hun deuren open te doen. Het is een wens uit ons verkiezingsprogramma, maar  binnen de coalitie is er niets over afgesproken. Een vrije kwestie dus.

Vorige periode stuurde raadslid Misja de Groot het college op pad om uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn om de winkeltijden op zondag te verruimen. Wethouder Cora-Yfke Sikkema legde de commissie vier scenario’s voor; behoud van de huidige openingstijden, alleen verruiming voor supermarkten en grootwinkelbedrijven,
verruiming voor alle winkels naar 12.00 – 20.00 uur en verruiming voor alle winkels naar 10.00 – 20.00 uur.

De wethouder is met ondernemers in gesprek gegaan en gaf aan dat bij hun ook een wens is voor meer vrijheid en zet in op het ruimste scenario. Bij de volgende raadsvergadering stelt het college een verruiming voor naar 10.00 – 20.00 uur.

Een meerderheid lijkt er te zijn voor dit voorstel maar het CDA gaf al aan een alternatief te amenderen. De raad hakt 29 november de knoop door.