vrijdag 14 december 2018

Vanaf de zomer minder auto’s in de binnenstad

Een groot deel van de binnenstad is vanaf volgende zomer, 1 juli 2019, autoluw. Afgelopen raadsvergadering stemde een meerderheid met dit plan in. Het gaat om het gebied rond Nieuwe Groenmarkt, Krocht, een deel van de Kruisstraat, Smedestraat en een deel van de Jansstraat en omliggende straten. Er wordt al lang gesproken over het autoluw maken van deze omgeving. Daarnaast is het een langgekoesterde wens van D66 Haarlem uit de afgelopen twee verkiezingsprogramma’s. Het is de eerste stap naar een kwaliteitsimpuls voor het gebied.

Met de plannen – die nu de inspraak in zijn gegaan bij de bewoners uit deze omgeving – zullen er 129 parkeerplekken verdwijnen. In de ochtend, tussen 06.00 uur en 11.00 uur, kunnen ondernemers met een pasje tijdelijk in het voetgangersgebied rijden om hun zaak te bevoorraden. Bewoners met een parkeervergunning kunnen ervoor kiezen met een laag tarief in een parkeergarage te parkeren in de vorm van een abonnement of hun auto buiten het gebied te zetten.

D66 Haarlem is blij met de plannen. Auto’s nemen veel ruimte in beslag in de binnenstad. Deze ruimte kunnen we goed gebruiken voor het verbreden van winkelstraten, fietsparkeren of het toevoegen van groen. Een boost voor de Nieuwe Groenmarkt is hard nodig en geeft een impuls aan het hele winkelgebied.

Vanaf 1 juli 2019 zijn auto’s dus niet meer welkom in dit winkelgebied.

“Mooi dat we dit ervoor kiezen om in dit stuk Haarlem nu echt meer ruimte te maken voor verblijf, voetgangers en fietsers.” aldus raadslid Bas van Leeuwen al in 2016. “Wanneer gaan we het hebben over de omgeving van de Botermarkt?”