maandag 1 april 2019

Haarlem gaat op zoek naar nieuwe stadsecoloog

Haarlem krijgt weer een stadsecoloog. Daartoe heeft de gemeenteraad afgelopen donderdag besloten naar aanleiding van een motie van o.a. D66 Haarlem. De stadsecoloog gaat natuurwaarden versterken en de biodiversiteit in gebieden in de stad vergroten. Van de oorspronkelijke biodiversiteit in de randstad is nog maar 15 procent over. In heel Nederland is de afgelopen decennia de biodiversiteit tot wel 80 procent teruggelopen.

De kennis van een stadsecoloog is dus hoognodig. Niet alleen  bij concrete uitvoering van bijvoorbeeld een herbestrating maar ook bij de grote ontwikkelingen zoals de woningbouwopgave in de verschillende ontwikkelzones. Het gaat dus niet alleen om het grote groen in de stad, ook woonwijken zijn bijvoorbeeld belangrijke routes voor veel verschillende insecten.

In 2013 nam Haarlem afscheid van de laatste stadsecoloog. Wat  D66 betreft is deze weer hard nodig voor onze stad, zeker nu duurzaamheid nu zo hoge prioriteit heeft. Bovendien is er in de financiële kaders genoeg ruimte voor deze aanstelling.  De raad vraagt het college om uiterlijk in mei 2019 een vacature voor een stadsecoloog te plaatsen zodat de stadsecoloog nog dit jaar kan starten.