donderdag 4 april 2019

Misja de Groot geeft een update over de Koepel

Vanavond heeft de commissie Ontwikkeling uitgebreid gesproken over Haarlemse Koepel. Een dossier wat zich ondertussen slecht laat samenvatten, maar we wagen toch een poging;

Twee jaar geleden heeft Panopticon als stichting de kans gekregen de Koepel te verwerven van het Rijksvastgoedbedrijf. Het doel; de vestiging van academisch onderwijs in Haarlem. Panopticon ziet vervolgens de UvA en VU afhaken en komt met een Duitse partij. Geen bekostigd onderwijs, maar een private universiteit. Samen met een filmhuis, horeca en ondernemerscentrum is er een businesscase die extern goedgekeurd is. September 2021 gaan we open is het streven, al moet er nog wel 21 miljoen euro opgehaald worden om het pand te verspijkeren.

Vanavond bespreekt de commissie in hoeverre zij het college steunt om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Centraal staan de afspraken met onderwijsinstelling en de stap om het nu bestaande terugkooprecht van de gemeente los te laten. Hieronder in het kort het betoog van Misja.

“Vanavond horen we veel argumenten over waarom dit plan niet is wat we gehoopt hadden. En die argumenten zijn niet of nauwelijks te weerleggen. Ook wij zien een andere invulling dan past bij onze eerdere verwachtingen

Wel ligt er een tastbaar plan. Een plan met regionale ondernemers. Een plan met hoge kwaliteit onderwijs. Een plan waarbij we weten wat we krijgen.

Nu terugkopen en opnieuw op markt zetten geeft naast veel risico vooral geen enkel zicht op wat er dán voor plan komt.

• Wij zetten in op realisatie van een Open Koepel
  • Wij zetten in op grootste kans op academisch onderwijs
  • Wij zetten in op wat vandaag het maximaal haalbare is

We vragen het college, tref voorbereidingen voor het geval de financiering niet rond komt en terugkopen noodzakelijk wordt. En voorkom complexe eigendomssituaties en voorkom voortijdige verkoop van onderdelen de Koepel en aangrenzende gebouwen.

Over twee weken naar de raad, er ligt geen ruime meerderheid voor óf het plan óf nu terugkopen. To be continued…”