donderdag 11 april 2019

Kritiek op nieuwe opzet Sociale basis

In de commissie Samenleving was raadslid Meryem Cimen kritisch op de nieuwe opzet van de Sociale Basis. De gemeente Haarlem geeft 16 miljoen euro aan organisaties en lokale vrijwilligers die Haarlemmers willen helpen. En dat is mooi en nodig. Maar in de nieuwe opzet geeft de gemeente de controle uit handen en worden en geen doelen gesteld aan de gesubsidieerde bedragen.

Het is  de taak van de raad om akkoord te geven op de 16 miljoen euro aan subsidies en te controleren of dat geld ook echt terecht komt bij de Haarlemmer. Zijn we de goede dingen aan het subsidiëren zijn met Haarlems belastinggeld? Daar heb je als raad heldere doelen, evaluaties en monitoring voor nodig. Dit is de afgelopen jaren niet goed is geregeld en de raad haar werk niet heeft kunnen doen. D66 wil dat voor de komende vier jaar echt anders.

De invulling voor de sociale basis staat op de agenda van volgende raadsvergadering komende donderdag.