donderdag 27 juni 2019

Lokaal journalistiek fonds voor Haarlem

Journalistiek is een belangrijke schakel in een gezonde (lokale) democratie. Daarom komt in Haarlem een lokaal fonds voor journalistiek, op aangeven van onder andere D66 Haarlem besloot de gemeenteraad dat afgelopen woensdag. Vanuit dit mediafonds moet journalistieke onderzoeksprojecten steunen en neerzetten. Gemeenten als Leiden werken al met een dergelijk journalistiek fonds.

“We gaan de media vandaag geen constitutionele basis geven, maar met de instelling voor het onderzoeksfonds geven we wel erkenning voor de belangrijke rol van de media in een lokale democratie. Door de keuze voor den fonds blijft het platform onafhankelijk, is er ruimte voor vernieuwing en maken jonge en oudere journalisten een gelijke kans.” aldus fractievoorzitter Dilia Leitner.

Het fonds gaat de gemeente eenmalig 250.000 euro kosten. Deze was al begroot in het coalitieprogramma ‘Duurzaam Doen’. Een burgeradvies voor een dergelijk fonds werd al aangeboden aan de raad en onderhandelaars in 2017 met een wens voor een lokaal fonds. Voor dit fonds zullen bestuursleden worden gezocht met kennis en ervaring in de journalistiek en media, zonder directe binding met bestaande lokale media in de Haarlemse regio. Onafhankelijkheid blijft het grootste goed natuurlijk.