maandag 4 november 2019

Verbetering van het spoor tussen Haarlem en Zandvoort

De investering voor de verbetering van het spoor tussen Haarlem en Zandvoort is rond. Donderdag ging de raad van Bloemendaal als laatste van de regio akkoord met hun bijdrage. Als Haarlem investeren we samen met de drie buurgemeenten in Kennemerland bijna 1 miljoen van de benodigde 7 miljoen. Hiermee zal het spoor aangepast worden zodat er zes treinen per uur kunnen rijden in de zomer en 10 tot 12 bij evenementen. Ook zullen perrons onder de loep worden genomen. De verbetering was al jaren hard nodig en met de komst van de Formule 1 naar de regio een noodzaak.

“Twee treinen. Dat zijn dertien bussen. Of vijfhonderd personenauto’s. Al die auto’s rijden dan eindelijk niet meer over de drukbezette wegen in onze regio.” aldus D66 Haarlem raadslid Bas van Leeuwen.

Het geld voor de verbetering komt voor een groot deel van de rijksoverheid. Een verbeterde treinverbinding tussen Haarlem en Zandvoort was al veel langer nodig, zeker in de zomers. Met de komst van de Formule 1 kwam deze verbetering van het spoor eindelijk in een stroomversnelling. We dragen daar als regio ons steentje aan bij.

In december  presenteert de Dutch Grand Prix haar mobiliteitsplan. Een derde van bezoekers, zo’n – 100.000 –  wil de organisatie met de fiets laten komen “Trein de sleutel, fiets het uithangbord’, zo schrijft de organisatie in hun concept plan. We wachten met interesse de definitieve versie van het plan af. Onze gemeente moet tijdens dit evenement bereikbaar blijven.