vrijdag 27 december 2019

Onze terugblik op het politieke jaar 2019

Aan het einde van het jaar is het tijd voor lijstje en daar doen wij graag aan mee. Het jaar 2019 begon politiek gezien rustig, maar al snel werd duidelijk dat de Haarlemse begroting flinke tekorten moest wegwerken. Doordat het rijk minder uitgeeft,  krijgen de gemeenten minder geld. ‘Samen trap op en samen trap af’, heet dat in Den Haag. Dat is voelbaar in de portemonnee van de stad. We hebben knopen doorgehakt voor forse bezuinigingen in korte tijd.
D66 Haarlem is trots op het politieke compromis dat we hebben kunnen sluiten met de coalitie. De lastenverhogingen bleven beperkt en de pijn van de besparingen zijn eerlijk verdeeld. Politiek was dat voor ons de grootste prestatie van het jaar.

Evengoed zijn er genoeg ontwikkelingen van 2019 waar we ontzettend trots op zijn, wat wij hebben gesteund en waar wij mee doorgaan.
Traditie Getrouw; de tien van D66 Haarlem;

1. Winkelcentrum Schalkwijk eindelijk in gang

Eindelijk start de vernieuwing van winkelcentrum Schalkwijk na een planningsproces van vele jaren. In de komende fases wordt het zogenaamde ‘Schalkstad’ een modern en aantrekkelijk stadsdeelcentrum. Haarlem, verwelkomt er binnenkort een bioscoop, horeca en een aantal nieuwbouwwoningen.

1. Funderingsherstel Rozenprieel

De problemen met funderingen in de de wijk Rozenprieel zijn zorgelijk. Niet alle huizeneigenaren zijn in staat om funderingsherstel zelf te bekostigen. Daarom sloot Haarlem zich dit jaar aan bij het nationaal fonds voor ondersteuning van deze bewoners.

1. Geen auto’s meer in de Kruisstraat, Nieuwe Groenmarkt & Jansstraat

Het autoluwe gebied in de binnenstad vergroot; auto’s maken plaats in het drukke centrum van Haarlem. De ruimte die vrijkomt kan worden gebruikt voor groen in de stad en een bredere toegankelijkheid voor voetgangers en fietsers. Dit jaar is begonnen met de Nieuwe Groenmarkt, Kruisstraat en Jansstraat blikvrij te maken. Volgend jaar volgen meer straten.

1. Volkstuinen

D66 Haarlem heeft zich hard gemaakt om de volkstuinen Ons Buiten, Nooit Rust en Eigen Tuin niet te verplaatsen. Door bouwplannen van de gemeente kwam hun grond onder druk te staan. Volkstuinen kunnen met unieke grond niet zomaar verplaatst worden. D66 Haarlem vindt volkstuinen waardevol, niet alleen voor de tuinders die al zo lang actief zijn, maar ook voor de biodiversiteit in de buurt.

1. Integrale Jeugdnota

De raad nam een integrale Jeugdnota aan van onze wethouder Jur Botter. Alle elementen die een rol spelen in het leven van een kind staan centraal. Met liefde en compassie willen we onze kinderen in Haarlem laten opgroeien.

1. Nieuwe Democratie in Haarlem

Het jaar begon met de maand van de Nieuwe Democratie. Daarop volgde een actieprogramma Nieuwe Democratie. Zo experimenteren we in Haarlem met een loting voor leden van een wijkraad met een buurtbegroting. Daarnaast is de ‘right to challenge’ van kracht; als Haarlemmers een taak van de gemeente, beter, slimmer en/of goedkoper kunnen dan krijgen zij die kans. Ook installeerde onze Nieuwe Democratie-wethouder Jur Botter een kinderraad.

1. Extra nachttrein

De nachtverbinding met Amsterdam is in beide richtingen uitgebreid met een extra trein. Om 3.15 naar Amsterdam en om 3.50 van Amsterdam terug naar Haarlem.

1. Effectievere inzet welzijnsubsidies

D66 maakte zich er hard voor om meer grip te krijgen op de inzet van de subsidies. Het college werkt aan een aangepast voorstel om de effectiviteit van de subsidies beter te kunnen beoordelen.

1. Kermis Zaanenlaan

Dit jaar veranderde de opstelling van de kermis aan de Zaanenlaan. De inzet van D66 Haarlem was een veilige kermis op deze populaire plek. De kermis is nu beter bereikbaar voor brandweer, politie en ambulances.

1. Renovatie Dolhuys

De gemeente pakt het achterstallig onderhoud van het Dolhuys aan. Het 700-jaar oude monument is flink toe aan onderhoud. In april 2020 moet de verbouwen klaar zijn.