vrijdag 10 januari 2020

Nieuw hotelbeleid voor Haarlem; Grip op groei

De Commissie Ontwikkeling stemde donderdag in meerderheid voor het nieuwe Haarlems Hotelbeleid wat per dit jaar van kracht is. Geen enkele woning in Haarlem zal plaatsmaken voor een hotel. Ook wordt er een zogeheten ‘hotelaanvraagpauze’ in het leven geroepen. Met de nieuwe uitgangspunten moet Haarlem grip op groei krijgen. Ook wil het college sturen op kwaliteit en hoogwaardig toerisme.

Hotelaanvraagpauze

D66 is te spreken over het nieuwe Hotelbeleid en de bijhorende hotelaanvraagpauze. Waar het oude beleid als hoofddoel had het aantal hotelkamers te laten groeien zetten we nu in op kwaliteit en een beperkte groei. Sinds 2016 zijn er meer dan 300 hotelkamers bijgekomen in Haarlem, wat het aantal kamers tot 1071 brengt. De bezettingsgraad van de hotels ligt iets onder de 70%; ruim onder het streven van 80%. Bovendien zit er in de plannen die al in behandeling zijn genomen nog een groei van maximaal 650 kamers. Verwacht wordt dat ongeveer de helft daarvan komende jaren wordt gerealiseerd. Op basis van die cijfers ondersteunt D66 Haarlem de aanvraagpauze. In 2022 zal deze worden geëvalueerd.

Airbnb & particuliere verhuur

Waar het aantal hotelkamers afgelopen jaren met bijna 30% groeide, groeide die markt op Airbnb nog een stukje harder. Voor deze particuliere verhuur hebben we in Haarlem regels opgesteld. Denk aan een maximum aantal dagen dat een woning verhuurd kan worden. Het handhaven van deze regels is moeilijk, zo blijkt ook in Amsterdam.

D66 is daarom blij dat het college vaart heeft gemaakt met een meldplicht voor particuliere verhuur en het digitaal nachtregister. Dit digitaal nachtregister houdt bij hoeveel mensen er in de Haarlem blijven logeren. Met goede medewerking van de Haarlemse hoteliers wordt nu 70% van de hotelovernachtingen geregistreerd. Voor de zomer hoopt de gemeente dat percentage naar 95 te krijgen.

D66 Haarlem wil dat dit nachtregister snel uitgerold wordt voor B&B’s en particuliere verhuur. Dit middel kan ons helpen bij het naleven van de opgestelde regels en precies doen waar dit kersverse Haarlemse Hotelbeleid op gericht is; Grip op Groei.