donderdag 20 februari 2020

Openingstijden Haarlemse horeca

Op verzoek van D66 Haarlem en GroenLinks besprak de commissie Bestuur de openingstijden voor de horeca in onze stad. Koninklijke Horeca Nederland Haarlem (KHN) deed een oproep aan de gemeenteraad de sluitingstijden volledig vrij te geven. Het kersverse initiatief ‘Nachtwacht Haarlem’ zette de oproep kracht bij. Veel partijen stonden positief tegenover een eventuele verruiming. Burgemeester Jos Wienen gaat in gesprek met de KHN, bewoners en de wijkraad centrum.

Nachtwacht

Oprichter van de Nachtwacht, Nadieh Bindels, deed tijdens de commissievergadering een oproep aan de raad om de Haarlemse nacht nieuw impuls te geven. Deze Nachtwacht zet zich in voor een breder aanbod in de Haarlemse nachtcultuur. Er werken achttien organisaties samen in die club. Met het verlies van veel Club Stalker, de Fietsfabriek en Ruis verloor Haarlem veel van haar nachtleven.
“Haarlem dreigt een slaapstad te worden.”

Wij vinden het een goed idee dat het college in gesprek gaat met alle betrokkenen. In 2014 werden de sluitingstijden voor Patronaat, Lichtfabriek en Club Stalker al verruimd. Dat leidde toen tot minder overlast op straat. Ook de Nachtwacht gaat in gesprek met het college. Daarna zal het college de gemeenteraad een voorstel doen. De discussie komt zeker dit jaar nog terug.