woensdag 8 april 2020

Corona-update van de fractie

Door de coronacrisis komt Haarlem op anderhalve meter van elkaar te staan. Dat geldt ook voor de gemeenteraad. Het D66 bestuur en haar fractie voert het wekelijks overleg nu digitaal. Vorige week maandag kwam de gemeenteraad bijeen in een bijzondere opstelling met enkel de fractievoorzitters. De gemeentelocatie op de Zijlpoort wordt druk onder de loep genomen om vanaf vandaag commissiedebatten en raadsvergaderingen in een zo normaal mogelijke opstellingen plaats te laten nemen.

Vragenuurtje

Tijdens het bijzondere vragenuurtje van vorige week stelde D66 vragen aan de burgemeester over de mogelijkheid om kinderen in de stad veilig buiten te laten spelen. D66 vindt het belangrijk dat kinderen kunnen buiten spelen in Haarlem. Zeker kinderen die thuis geen tuin hebben. De nieuwe model-verordening laat samenscholing niet toe, maar maakt een uitzondering voor spelende kinderen. Het RIVM heeft als standpunt dat kinderen niet tot een speciale risicogroep behoren en ook geen besmettingshaard van het virus zijn.

De burgemeester benadrukte dat het sociale contact vermijden en de anderhalve meter afstand ook voor kinderen ook voor kinderen geldt.

Burgemeester beantwoordt vragen van de stad

Op 1 april beantwoordde burgemeester Wienen vragen vanuit de stad in een live-stream vanaf zijn kantoor. Er was bijzonder veel belangstelling voor deze video-live-chat. Vandaag lieten de initiatiefnemers van Haerlems Bodem weten nog een vragenuurtje voor de Haarlemmers te organiseren met de burgemeester. De datum is nog niet bekend.

Raadsvergadering gaat door op andere locatie

Voor aankomende week gaan de commissievergaderingen en de raadsvergadering gewoon door. De gemeente heeft hard gewerkt om de Zijlpoort locatie zo in te richten dat alle raadsleden op 1,5 meter afstand kunnen zitten en door middel van looproutes in het pand niet met elkaar in fysiek contact hoeven komen. Helaas zijn insprekers en publiek niet toegestaan voor deze debatten. De debatten zijn digitaal live te volgen