zaterdag 25 juli 2020

#2 Streef naar een duurzame en harmonieuze samenleving

In de stad is het vakantie, in de politiek is het reces. Een mooi moment om te reflecteren en vooruit te kijken. Daarom deelt D66 Haarlem deze zomer de richtingwijzers van onze partij. En we vragen ons af: wat betekenen deze richtingwijzers voor jou als Haarlemmer?

Als tweede in deze serie: Streef naar een duurzame en harmonieuze samenleving

Wij willen de wereld om ons heen tegemoet treden met respect en mededogen. Dat geldt voor de mensen om ons heen en voor onze omgeving. De aarde is niet van ons en dus geen gebruiksartikel. We willen stoppen met het uitputten en vervuilen van de aarde. We willen dat mensen verbonden zijn met elkaar en met hun leefomgeving, voor nu en voor de toekomst.

In Haarlem betekent dat voor ons dat we zuinig omgaan met grondstoffen en energie. Het belangrijkste is het beperken van de energiebehoefte. Bijvoorbeeld door bewoners te ondersteunen bij het verduurzamen van hun huis. Bij nieuwbouw is energieneutraal het nieuwe normaal. De energie die we gebruiken moet duurzaam zijn. Dat bereiken we bijvoorbeeld door de daken in de stad maximaal te benutten voor zonnepanelen. Ook het groen in Haarlem is onmisbaar. Het zorgt er voor dat de stad klimaatbestendig is, dat er ruimte is om te bewegen en ontspannen en dat de biodiversiteit behouden blijft.

Daarom koesteren we de groene zoom rondom Haarlem en streven we naar vergroening in de bestaande stad: tegels eruit, groen erin. Bewoners kunnen ook samen aan de slag om hun buurt duurzamer, groener, leuker en mooier te maken. Dat is voor ons harmonie.