zondag 2 augustus 2020

#4 Beloon prestatie en deel de welvaart

In de stad is het vakantie, in de politiek is het reces. Een mooi moment om te reflecteren en vooruit te kijken. Daarom deelt D66 Haarlem deze zomer de richtingwijzers van onze partij. En we vragen ons af: wat betekenen deze richtingwijzers voor jou als Haarlemmer?

Als vierde in deze serie: Beloon prestatie en deel de welvaart

Mensen zijn niet gelijk, wél gelijkwaardig. Mensen zijn verschillend en bij D66 willen we dat de overheid ruimte laat voor die verschillen. Wij streven naar economische zelfstandigheid voor zoveel mogelijk mensen en vinden dat mensen die uitmuntend presteren daarvoor een beloning verdienen. Wij willen een dynamische, open samenleving waarin iedereen de ruimte krijgt om zijn eigen beslissingen te nemen en iedereen zich op zijn eigen manier kan ontwikkelen. Wij vinden het vanzelfsprekend om welvaart met elkaar te delen. Voor mensen die zichzelf niet kunnen redden dragen we een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Daarom zetten we ons in Haarlem in voor het behoud van werkgelegenheid en bieden we volop ruimte voor ondernemerschap. We willen lagere lasten voor ondernemers en reserveren niet alleen ruimte voor woningbouw, maar ook voor industrie.

Werken brengt natuurlijk brood op de plank, maar zorgt er ook voor dat mensen mee blijven draaien in de maatschappij, sociale contacten onderhouden en nieuwe vaardigheden leren. Daarom willen wij dat iedere Haarlemmer die kan werken die kans ook krijgt. Daarbij is het belangrijk dat mensen die uit de bijstand komen er daadwerkelijk op vooruit gaan: we vinden dat werken in Haarlem moet lonen.

We hebben ook oog voor groepen waarbij het vinden van werk niet vanzelfsprekend is. Voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt moet de gemeente het voortouw nemen om hen naar werk te begeleiden en te helpen in hun persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld via bij- of omscholing. Ook voor mensen die nooit zelfstandig kunnen werken, kan zinvol werk gecreëerd worden. Fantastische Haarlemse voorbeelden zijn “de Wereld van Jansje” en “Brownies en Downies”.

Zie jij ruimte voor nieuwe vormen van ondernemerschap in Haarlem? En waar is nog werk aan de winkel? Laat je ideeën achter in de comments!