zaterdag 26 september 2020

Grote wens van D66; Haarlem wil investeren in bibliotheek

De gemeente Haarlem wilt 6,5 miljoen investeren in de bibliotheken. Het gaat niet alleen om de vestiging in het centrum, maar ook die in Haarlem-Noord, -Oost en de Schalkwijkse bibliotheek. Dit geld voor de bibliotheek is een belangrijk speerpunt uit het verkiezingsprogramma van D66 Haarlem.

Verkiezingsbelofte

D66 Haarlem wil daarom deze investering nog deze bestuursperiode gerealiseerd hebben. We willen een sterke bibliotheek voor de stad. Bovendien zien we dat de bibliotheeklocaties steeds belangrijker wordt voor onze scholieren en studenten. Naast het lenen van boeken wordt de bieb steeds meer gebruikt als studieplek met voorzieningen voor alle Haarlemmers. Daarvoor is investeren in de gebouwen wenselijk en noodzakelijk.

D66 Haarlem had de investering in de bibliotheek dikgedrukt in het verkiezingsprogramma staan. Zodoende hebben wij dit ook in het coalitieakkoord gekregen. Wij maken ons hier nog steeds sterk voor, want onze bibliotheken wachten al lang en hebben dit geld hard nodig.

Ruime openingstijden

Tijdens het commissiedebat van afgelopen donderdag vroeg raadslid Misja de Groot aandacht voor ruimere openingstijden.
“Als wij deze prachtige panden zometeen opgeleverd krijgen, dan zijn wij wel voorstander van ruimere openingstijden. Zo is bijvoorbeeld Schalkwijk niet meer open op zaterdag, en al helemaal niet meer op zondag. Daarnaast zien we graag dat de locaties om het centrum heen – nog meer dan nu – uitgroeien tot een centraal punt in de wijk, waar ook andere partijen gebruik van kunnen maken.”

Bij de eerstvolgende raadsvergaderingen stemt de raad over deze investering. Wat D66 Haarlem betreft mag deze snel komen.