vrijdag 16 oktober 2020

Geen korte wapenstok voor Haarlemse boa’s

De Haarlemse raad is het niet eens met het besluit van burgemeester Jos Wienen om Haarlem aan te melden voor de proef om buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) uit te rusten met een korte wapenstok. D66 Haarlem en alle andere fracties in de commissie bestuur hebben zich tegen de aanmelding van een pilot uitgesproken. Haarlem trekt zich terug als potentiële proefgemeente.

Verrast door de aanvraag

Raadslid Thessa van der Windt heeft haar verbazing uitgesproken over het voorstel om Haarlem mee te laten doen met het experiment. “D66 was verbaasd over de aanvraag om mee te doen aan de pilot. Verrast gelet op de discussie die we in juni hebben gehad waaruit bleek dat raadsbreed dat mensen hier geen voorstander zijn van een korte wapenstok.”
Tegen het advies van de raad meldde burgemeester Wienen Haarlem aan voor een proef om boa’s te bewapenen met een wapenstok.

bodycams

Een test met bodycams kon op meer steun rekenen. Ook D66 Haarlem steunt die proef. Desondanks vraagt D66 voorzichtig om te gaan met de beelden die opgenomen worden. Het is niet de bedoeling dat boa’s zelf vrij over de beelden beschikken of dat beelden zomaar gedeeld worden zonder dat daar een goede reden voor is met betrekking tot een opsporing.