zondag 22 november 2020

Paul Waye, ploggen van Londen naar Haarlem.

Vuilruimen tijdens het hardlopen. Oftewel; ploggen. Het fenomeen is overgewaaid uit Zweden en over social media. In Haarlem hebben we al een plog-icoon. Zijn naam is Paul Waye. Hij loop elke dag een stukje hard en raapt tijdens het hardlopen het vuil op wat hij tegen komt. Het is heel simpel, desondanks heeft het wereldwijde plasticprobleem ervoor gezorgd dat het een lifestyle is geworden.

Geboren in een klein plaatsje in Engeland, was Paul altijd al betrokken bij het milieu en de liefde voor dieren. Daarom was Paul op jonge leeftijd bewust gemaakt van een groter geheel. Een geheel waarin we allemaal één zijn.

In 2011 werkte Paul in Londen en merkte hij op tijdens het hardlopen van zijn werk naar huis dat er ongelooflijk veel afval rondzwerft dat niemand wilde opruimen. Op dat moment  ging hij echt actief ploggen. Sinds 2019 heeft Paul een commitment gemaakt; tijdens het sporten ruimt hij afval op. Maakt niet uit wat voor sport hij doet, of het nu fietsen, zwemmen of hardlopen is. Er is altijd wel een moment om zwerfafval op te ruimen. Zo heeft hij de marathon van Eindhoven gelopen waarbij hij bij de start een plastic flesjes had opgeraapt en deze gedurende de wedstrijd bij zich heeft gehouden.

Boost door social media

Ploggen heeft door de komst van social media heeft een totaal andere wending gekregen voor Paul. Alles dat hij doet documenteert hij en deelt hij op zijn Instagram- en Facebook-pagina.  Met een paar duizend volgers geeft Paul iedereen een kijkje in zijn leven als plogger. Hiermee probeert hij andere mensen te inspireren. Hij hoopt dat zijn bewustzijn er voor zorgt dat wel allemaal beter omgaan met ons afval. Hij geeft eerlijk toe dat we morgen niet allemaal ineens beginnen met ploggen, maar als iedereen een stukje afval zou op rapen zou de wereld een stuk mooier zijn.

Maandelijks haalt Paul alleen al in de omgeving Haarlem zo’n honderd kilo afval op tijdens het ploggen. Dit doet hij voor zichzelf zonder andere hiervan te willen overtuigen. Hij hoopt door dit vaak genoeg dit te doen mensen hetzelfde gaan doen en dat er een rimpeleffect ontstaat en we straks allemaal aan het ploggen raken.

Door de coronacrisis zien we steeds meer mensen buiten hardlopen. Waarom dat beeld niet nog een beetje positiever maken door afval te ruimen tijdens het hardlopen? Om een grote verandering te maken moeten we beginnen met een kleine daad.

Paul & Haarlem

Paul leerde zijn vrouw kennen in Londen. Maar dat was niet de juiste plek voor hun gezin. Pauls vrouw is een Nederlandse en ze hebben zo een jaar in Amsterdam gewoond. Om een huisje te bemachtigen met een tuin en ook nog binnen fietsafstand van Pauls werk te wonen streken ze neer in Haarlem.

Sport, ploggen en veganisme zijn drie kernpunten van Paul, die hij met een positieve boodschap over social media probeert over te dragen. Paul blijft een nuchter persoon; beschouwt zich niet als perfect. Een “eco-warrior” noemt hij zichzelf niet.

Door de jaren heen heeft Paul niet hele grote verandering gezien in de stad. Gelukkig gaat Haarlem met zijn tijd mee en worden oude gebouwen/locaties vervangen voor nieuwe en of duurzamere alternatieven. Paul hoopt dat Haarlem in de toekomst een universitaire stad wordt. De terugkeer van studenten zal de stad goed doen.

En een politieke voorkeur?

Sinds een jaar is Paul officieel Nederlander maar voelt zich een wereldburger. Daarna een wereldburger, dan een Europees burger en dan Nederlander. Door de Brexit situatie kreeg hij de mogelijkheid om zijn Engelse nationaliteit om te ruilen voor een Nederlandse. Hoe dat voltrok zal hem altijd bijblijven. Met in totaal 25 andere zat hij bij de burgemeester. Iedereen kreeg de tijd om te spreken over hun burgerschap. Daar kwam bij veel van hen naar voren. Mensen die naar Nederland waren gekomen en nu een plek hadden die ze thuis konden noemen. De gastvrijheid van ons land naar andere toe heeft bijzondere indruk achter gelaten bij Paul zijn inburgering.

De verkiezingen van komend jaar zijn de eerste waar Paul mag stemmen. Hij moet zich nog een beetje oriënteren, maar op voorhand gaat zijn keuze uit naar Partij voor de Dieren.

Dit was het verhaal van Paul. Zie jij ook kansen om zelf je leefomgeving schoner, duurzamer, socialer of mooier te maken? En wil jij jouw verhaal met ons delen? Stuur dan een mailtje naar democraten66haarlem@gmail.com