maandag 30 november 2020

Toeristenbelasting voor Airbnb vanaf 2021

De toeristenbelasting geldt vanaf 2021 ook voor Airbnb-verhuur in Haarlem. De gemeente sloot een overeenkomst met het verhuurplatform Airbnb. Per 2021 moeten verhuurders via Airbnb 5 euro belasting afdragen aan Cocensus, de organisatie voor gemeentelijke belasting in de stad. Deze belastingplicht draagt ook bij aan het controleren van het maximum aantal dagen dat de woningen verhuurd mogen worden. Dat maximum is ingesteld op 30 dagen per jaar, maar deze regel bleek lastig te controleren. Tot nu toe.

Haarlem is samen met Amsterdam de enige gemeente in Nederland met een dergelijke overeenkomst met Airbnb. Een toeristenbelasting voor hotelovernachtingen en reguliere bed and breakfast is al langer van kracht in Haarlem.

Meldplicht Airbnb wordt belasting

De gemeenteraad stemde in mei vorig jaar al in met een meldplicht voor particuliere verhuur van huizen via onder andere Airbnb. Desondanks bleven er meldingen van bewoners komen over eigenaren die vaker dan 30 dagen per jaar een adres aanboden op dergelijke platforms. Dit is niet toegestaan in Haarlem en daar staan hoge boetes tegenover. Deze belastingplicht per adres maakt het toezien op de regels gemakkelijker. Airbnb informeert vanaf volgend jaar iedereen die in Haarlem via Airbnb verhuurt over deze belasting en verrekenen dit automatisch, zoals ook het geval is bij het boeken van een hotel.

Bescherming van hotels & woningsector

D66 Haarlem is bijzonder blij met deze overeenkomst met Airbnb. Schaduwraadslid Joris Krouwels;
D66 is niet tegen het particulier verhuren van huizen als eigenaren bijvoorbeeld op vakantie zijn. Toch is het niet de bedoeling dat huizen maanden per jaar te huur staan voor toeristen. Dat brengt de hotelsector in gevaar, om nog maar te zwijgen over de impact die het heeft op onze krappe woningmarkt. De balans kunnen we op deze manier waarborgen. We zijn pas de tweede gemeente in Nederland – naast Amsterdam – met zo’n overeenkomst. En in Amsterdam is deze problematiek een stuk groter. Een compliment aan wethouder Robbert Berkhout en zijn team is hier op zijn plaats.”

Controle op Haarlemse regels

Hoe Haarlem via deze belasting op de regels toeziet is D66 nog niet helemaal duidelijk. “Ik denk dat wethouder Berkhout hier al een strijdplan voor heeft. Bij de volgende commissievergadering vraag ik hem naar de details”, aldus Joris Krouwels.