zondag 6 december 2020

D66 stelt vragen over bufferzone abortuskliniek voor demonstranten

D66raadslid Meryem Cimen stelt donderdag mondelinge vragen aan de burgemeester over een zogenaamde bufferzone bij de ingang van de abortuskliniek Beahuis en Bloemenhove. De kliniek kent twee ingangen, één in Heemstede aan de Herenweg en één in Haarlem aan de Claus Sluterweg. Anti-abortusdemonstranten moeten bij de kliniek in Heemstede op 25 meter afstand blijven. Die bufferzone geldt niet in Haarlem. Dat wil D66 rechtzetten; vrouwen mogen niet geïntimideerd worden voor de deur van de abortuskliniek.

“Onze cliënten worden nog steeds belaagd”, vertelt bestuurder Rob Benschop van de kliniek aan NH Nieuws dit weekend.

In Heemstede moeten anti-abortusdemonstranten sinds mei van dit jaar op 25 meter afstand blijven van de Beahuis & Bloemenhove abortuskliniek, maar die bufferzone geldt dus niet in Haarlem.

“D66 Haarlem staat voor keuzevrijheid en zelfbeschikking. Vrouwen maken de keuze voor een abortus niet lichtvaardig en in samenspraak met een arts. Vrouwen mogen niet door tegenstanders worden geïntimideerd voor de deur van de abortuskliniek. Natuurlijk kunnen mensen hierover van mening verschillen en hebben ze het recht om te demonstreren. Maar ze hebben niet het recht om vrouwen te intimideren. Daar trekken we de grens. En een bufferzone, dat mensen op een afstandje kunnen demonstreren, ligt wat mij betreft dan voor de hand.”, aldus raadslid Meryem Cimen.

Als burgemeester Jos Wienen niet direct een dergelijke bufferzone wilt instellen, wil D66 Haarlem actie ondernemen om dit via de gemeenteraad alsnog te bewerkstelligen. Hierover berichten wij donderdagavond meer.

Lees hieronder de vragen van D66 Haarlem:

Heeft de burgemeester inmiddels voldoende onderzoek gedaan naar de intimiderende demonstranten bij de abortuskliniek Beahuis en Bloemenhove en gaat de burgemeester, conform Heemstede, een zogenaamde bufferzone bij de ingang van de kliniek in Haarlem instellen, zodat zowel de keuzevrijheid van vrouwen als het demonstratierecht wordt geborgd? Zo nee, waarom niet?