zaterdag 16 januari 2021

Nog geen bufferzone abortuskliniek, D66 stel weer vragen

Burgemeester Jos Wienen heeft  in plaats van een bufferzone gekozen voor het aanwijzen van vier demonstratievakken. Vanuit die vakken mogen demonstranten bezoekers gewoon aanspreken. Eén van de vier demonstratievakken is maar op 9,5 meter afstand van de kliniek en vrouwen moeten dus nog steeds langs deze demonstranten. De andere drie vakken zijn op 25 meter afstand of meer van de kliniek. ,,Je hoeft geen Einstein te zijn om te verwachten dat deze demonstranten, als ze toch zelf een plek mogen kiezen van de burgemeester, zo dicht mogelijk bij die vrouwen gaan staan,” aldus raadslid Meryem Cimen.

“Ik heb hier echt heel veel moeite mee,” vertelt Meryem Cimen, “omdat deze anti-abortusorganisaties dolgraag in gesprek willen met deze vrouwen, hen confronteren met foto’s en foldertjes in hun handen willen stouwen en tot mijn grote schrik dus soms zelfs 200 meter achtervolgen. Het is kwetsend, hinderlijk, intimiderend, denigrerend.’’

D66 heeft afgelopen donderdag nogmaals vragen gesteld aan de burgemeester; wij dringen nog steeds aan op het instellen van een bufferzone, zoals ook het geval is in Heemstede. Het schrappen van het demonstratievak op 9,5 meter afstand zou de facto een bufferzone betekenen, zoals wij hebben gevraagd in onze motie `het demonstratierecht is geen vrijbrief voor intimidatie´. De burgemeester heeft na aandringen van D66 en bijna alle andere raadsfracties toegezegd hier nog een keer naar te kijken en te spreken met andere burgemeesters en komt terug bij de raad. D66 blijft hier bovenop zitten totdat het goed geregeld is. Wordt vervolgd.