Steun ons en help Nederland vooruit

zondag 17 januari 2021

Snel beleid voor deelscooters

D66 Haarlem roept op snel beleid te maken voor de elektrische deelscooters. Momenteel loopt er een pilot van een jaar. Dit soort deelmobiliteit kan een stap zijn richting een klimaatneutraal Haarlem, maar wij zien ook de nadelen. Gemeenten als Den Haag en Amsterdam hebben al beleid voor deelmobiliteit. Wat D66 betreft levert de wethouder zo snel mogelijk een Haarlemse uitwerking hiervan aan bij de gemeenteraad. 

Pilot met elektrische tweewielers

Eind vorig jaar is Haarlem gestart met een pilot voor deelscooters. De platformen Go Sharing en Felyx mogen in ieder geval een jaar het elektrische vervoer aanbieden. “U kent D66 als een partij van innovatie, maar innovatie moet soms in goede banen geleid worden, “ legt raadslid Bas van Leeuwen uit.
Deelscooters doen een beroep op de openbare ruimte en kunnen voor overlast zorgen. Soms blijven ze dagen op dezelfde plek geparkeerd staan.
“De stellingname dat de deelscooters elke 48 uur door een werknemers worden bezocht en juist wordt geparkeerd is feitelijk onjuist,” constateert Bas. “Al enkele dagen stond er een groene deelscooter op een parkeerplek voor mijn deur. Mijn buurman wilde daar zijn auto parkeren en deed een poging de scooter te verplaatsen.” Dat lukte niet zonder dat het alarm ging af.
Veel bezorgde Haarlemmers melden zich ook op social media. Hun woonwijk wordt ineens gevuld met groene scooters die regelmatig in de weg staan. Bovendien is het de vraag hoe vaak ze in praktijk gebruikt worden. 

Aanvullende afspraken

Wethouder Robbert Berkhout gaf aan in de commissie Beheer dat er al extra afspraken zijn gemaakt voor de deelscooters. Zo hebben ze bijvoorbeeld geen toegang tot bepaalde straten in de binnenstad door gebrek aan ruimte op straat en op de stoep. Ook zijn er straten aan het  verboden gebied toegevoegd in reactie op klachten uit de buurt. 

“Waarom het wiel opnieuw uitvinden, als andere dat al doen? Want zowel in de gemeente Amsterdam als de gemeente Den Haag, hebben ze hier een verordening over vastgesteld. Hoe moeilijk kan het zijn, om dit beleid naar Haarlemse maat aan te passen?” sluit Bas van Leeuwen af. 


Wethouder Berkhout heeft toegezegd voor de zomer met beleid te komen voor de electrische deelscooters in de vorm van een vergunningsstelsel.