donderdag 11 februari 2021

ja-ja sticker groot succes; 596 ton minder papier

De invoering van de ja-ja sticker vorig jaar in Haarlem bespaart 596 ton aan papierafval. Dat meldt het college aan de gemeenteraad. Het aandeel Haarlemse huishoudens dat geen reclamefolders ontvangt is toegenomen van 48% naar 83%, dit is bovendien een beter resultaat dan verwacht. Ook viel de implementatie in Haarlem goedkoper uit dan gedacht.

Opt-out systeem

Sinds begin 2020 werkt de gemeente Haarlem met een ‘opt-out’ systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Reclamefolders mogen alleen worden bezorgd bij huishoudens die aangeven daar prijs op te stellen, in de vorm van een ja-ja sticker. Dat werpt nu haar vruchten af.

De aanpassing had als doel om 75% van de Haarlemse huishoudens van het reclamedrukwerk te halen. Dat percentage viel met 83% een stuk hoger uit. De invoering van het nieuwe systeem kostte zo’n 9.000 euro, dat is 11.000 euro minder dan gedacht.

De gemeente kreeg het afgelopen jaar 93 meldingen van ongewenst drukwerk in de bussen van bewoners.

Baas in eigen bus

Haarlemmers blijven baas over eigen bus. Wie dat wil, ontvangt gewoon folders; de ja-ja sticker is namelijk helemaal gratis. Uit de telling blijkt dat 17% van de huishoudens met een ja-ja sticker aangegeven dat ze wel prijs stellen op het ontvangen van reclamefolders.

Motie van D66 Haarlem

D66 Haarlem is blij met het resultaat. In 2017 diende D66 -samen met GroenLinks, Trots, OPH, CU, ActiePartij en SP – al een motie in om over te gaan op de ja-ja sticker in Haarlem. Deze motie haalde een ruime meerderheid. Dit eerste jaar pakte nog beter uit dan gedacht. 596 ton aan papier? Dat zijn bijna 2000 bomen!

Bovendien zorgt de corona-crisis voor een stijging in het afvalaanbod. Dat zien we ook in de hoeveelheid papier dat we weggooien. Haarlem scheidt haar afval al goed, maar minder produceren is natuurlijk nog veel beter. Zo houden we de druk op de papierbakken zo beperkt mogelijk.