vrijdag 19 maart 2021

Idee van D66; Patronaat opent deuren voor testevents

Op aangeven van D66 Haarlem wordt Patronaat een testlocatie om een aantal concerten en optredens te geven. D66-raadslid Thessa van der Windt deed een oproep aan de burgemeester Jos Wienen om Patronaat  aan te melden voor dergelijke testevents.  Een opsteker voor jongeren in de stad en bovendien het Patronaat. Het eerste evenement van het jaar vindt plaats ergens eind april.

D66 Haarlem oppert testevent

“Kunnen wij niet wat doen voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar, bijvoorbeeld in het Patronaat?” vroeg raadslid Thessa van der Windt afgelopen maand aan burgemeester Jos Wienen. “Er is ruimte om te experimenteren, laten we nou kijken of we die ruimte kunnen inzetten hier in Haarlem voor onze Haarlemse jongeren.”
De burgemeester zei toe bij een “volgende lichting” te kijken of er een Haarlems programma mogelijk is. Die is nu dus aangebroken. Eind april mogen de deuren van het Patronaat open en kunnen muziekliefhebbers weer genieten van Haarlems grootste poppodium.

Patronaat brengt het nieuws aan de gemeenteraad

Hoe het programma eruit gaat zien is nog niet duidelijk. Jolanda Beyer, directeur van Patronaat maakte het nieuws bekend tijdens de commissievergadering van afgelopen donderdag.
„We zijn heel blij en trots dat wij gekozen zijn als testlocatie”, zegt Beyer. „Wat er getest gaat worden? Vooral de logistiek van het doen van coronatesten bij bezoekers voorafgaand aan voorstellingen en concerten.”

A little less conversation, a little more action

D66 Haarlem is blij dat een experimentele locatie landt in onze Spaarnestad. De evenementensector is bijzonder hard geraakt door de coronacrisis. Op deze manier dragen we bij aan de eerste stappen naar het openstellen van de concertzalen.
Aankomende donderdag dient D66 Haarlem, samen met GroenLinks, bovendien een motie in om binnen de geldende coronaregels meer te doen voor Haarlemse jongeren. Deze motie “A little less conversation, a little more action”, gaat waarschijnlijk een meerderheid halen.

Fieldlab Evenementen monitort

Patronaat gaat samenwerken met Fieldlab Evenementen voor de concerten. Fieldlab Evenementen regisseerde ook de eerste proefevenementen in februari voor meer dan honderd bezoekers. Naast evenementen organiseren zij  ook voetbalwedstrijden,  cabaretvoorstellingen en congressen. Fieldlab Evenementen is een initiatief vanuit de evenementensector en werkt samen met de Rijksoverheid. Alle bezoekers laten zich voor het event en een poos erna testen op corona, bovendien mogen zij zich alleen in hun eigen ‘bubbel’ bewegen tijdens het event.