woensdag 24 maart 2021

Haarlems Mediafonds open voor aanvragen

Vanaf deze week gaat het mediafonds van start in Haarlem. Met steun van D66 is er 250.000 euro vrijgemaakt voor onafhankelijke onderzoeksjournalistiek in Haarlem. Alle Haarlemse journalisten en mediaplatforms kunnen een aanvraag doen. Stichting Haarlems Stimuleringsfonds Lokale Journalistiek beheert het fonds en gaat de aanvragen behandelen. Het doel van het fonds is de lokale journalistiek versterken.

Fonds gaat over Haarlem en de regio

,,Het hoeft geen hardcore onderzoeksjournalistiek te zijn,” zo vertelt Tanja van Bergen, voorzitter van het fonds in het Haarlems Dagblad “maar het moeten wel verhalen zijn die dieper graven, verder gaan dan alleen maar beschrijven wat er gebeurt. Die verhalen, het kunnen ook podcasts of televisie-items zijn, moeten gaan over Haarlem of de directe regio. Voorwaarde is wel dat ze gemaakt worden voor publicatie in of bij een lokaal nieuwsplatform.’’

Mediafonds beoordeelt aanvragen

Elke aanvraag krijgt maximaal 50.000 euro. Het vijfkoppig bestuur van Stichting Haarlems Stimuleringsfonds Lokale Journalistiek gaat de aanvragen beoordelen. De eerste aanvraagronde is 22 maart gestart en eindigt op 16 mei. Een beroep doen kan bovendien als mediaplatform, maar ook als freelance journalist. Als het maar iets toevoegt voor Haarlem en haar bewoners. Voorwaarde is wel dat het zonder hulp van het fonds niet gemaakt kan worden. De stichting kijkt daarnaast naar de onderzoeksvraag, onderwerp en journalistieke originaliteit.

Wens van D66 Haarlem

D66 Haarlem is blij met de start van het fonds. Het bedrag was al begroot in het coalitieprogramma ‘Duurzaam Doen’. Hiermee geven wij erkenning voor de belangrijke rol van de journalistiek in een lokale democratie. Bovendien is het fonds volledig onafhankelijk, de gemeente of andersoortige overheid bemoeit zich niet met het toekennen van de steun.