woensdag 21 april 2021

Okrah Donkor; Haarlemmer met basketbal als een toekomst

Basketbal als een toekomst. Een droom die velen hebben, maar die slechts door een enkeling wordt waargemaakt. Het lukte Okrah Donkor wél. Als oprichter van basketbalvereniging en community Triple ThreaT was hij Haarlemmer van het jaar in 2018 en bovenal een straaticoon met een legendarische status in Schalkwijk.

Dromen zijn er om waar te maken, alleen is dit moeilijker als je opgroeit waar de kansen minder voor het oprapen liggen. Het is zijn mindset en doorzettingsvermogen die er voor zorgde dat Okrah’s Triple ThreaT een toevluchtsoord werd. Niet alleen voor jongeren, ook voor mensen die een voorbeeld willen zijn voor de community.

Geboren en getogen in Schalkwijk weet Okrah als geen ander hoe het is om op te groeien in wat vroeger één van de moeilijkste buurten van Haarlem was. Met huishoudens waar vaak geen vader aanwezig was en jongeren die liever op straat hingen dan naar school gingen. Okrah wist dit taboe te doorbreken en nam  controle over zijn eigen leven.

Schalkwijk als Decor

Schalkwijk ontwikkelde zich tot het meest diverse en culturele wijk van Haarlem. Okrah wilde net als elk ander kind buitenspelen, kattenkwaad uithalen maar vooral basketballen. Als kind wist hij totaal niet wat hij wilde bereiken en was hij zoekende naar waar zijn leven hem zou brengen, tot hij de liefde voor basketbal ontdekte. Samen met de jongens uit de buurt speelde hij uren buiten op het basketbal court en zag hij een uitweg om te ontsnappen van alle ellende die veel van zijn leeftijdsgenoten tegen hielden te slagen in het leven. Alles moest en zou om basketbal draaien, met de NBA als einddoel. Niemand kon hem daarbij in de weg staan.

Droom naar werkelijkheid

Basketbal heeft Okrah een doel gegeven.Hij speelde in verschillende teams en werkte zijn weg naar boven. Hij speelde op hoog niveau in Amsterdam en leerde op deze manier dat basketbal meer was dan alleen een sport. Het was een uitlaatklep; een therapie. Maar die NBA? Die bleek te hoog gegrepen.Toch zag Okrah wel een manier om van zijn hobby en passie zijn beroep te maken.

Met de start van Triple ThreaT creëerde Okrah een veilige haven voor alle jongeren uit Schalkwijk. Jongeren uit zijn oude buurtje hadden iemand nodig, een rolmodel, die hen kon begeleiden. Een plek waar iedereen kon samenkomen, iedereen gelijk is en waar jongeren terecht konden met problemen die ze thuis niet konden bespreken. Rolmodellen zijn een belangrijk element binnen Triple TreaT.  Vandaag de dag is Okrah’s organisatie uitgegroeid naar tot 82 rolmodellen, 521 community members en 1688 deelnemers.

De jongen die vroeger zo graag de buurt wilde ontvluchten om zijn droom na te streven, is teruggekomen en heeft zijn droom werkelijkheid gemaakt door zich in te zetten voor anderen. De liefde van Okrah was misschien niet eens per se de NBA als wel het samen zijn bij zijn geliefden. Als vader, echtgenoot, zoon, leider en voorbeeld voor de community.

Door mensen met elkaar te verbinden, te luisteren en mensen te behandelen als gelijke heeft hij er voor gezorgd dat Triple ThreaT de plek is in Schalkwijk waar ‘like minded’ mensen met elkaar een potje kunnen basketballen, kunnen samenkomen en elkaar inspireren om het beste uit zichzelf te halen.

Okrah & Haarlem

Okrah is geboren en getogen in Haarlem, zijn droom was altijd om  een leven op te bouwen buiten Haarlem, buiten Nederland. Nu zijn leven compleet is, is Haarlem zijn stad en Schalkwijk zijn domein. Over de jaren heen heeft Okrah veel positieve verandering gezien in de stad. Schalkwijk werd steeds fijner om te wonen en kunnen we zeggen dat Triple ThreaT daar zeker aan heeft bijgedragen, door een positieve omgeving te vormen voor jongen. Bij de vraag waar wij lokale politiek in kunnen bijdragen om de Triple ThreaT beweging meer kracht bij te zetten. Okrah ziet het liefst dat zijn organisatie een eigen plek krijgt; een vereniging zoals elke andere sportclub in Haarlem. En dan natuurlijk gevestigd in Schalkwijk.

En een politieke voorkeur?

Een vraag die ik iedereen stel in het kader van mijn interviews. Welke politieke voorkeur heeft iemand. Op deze vraag kon hij geen antwoord geven. Omdat iedereen welkom is, is ook elke partij welkom bij Triple threaT. Echter hoopt hij dat de politiek zichtbaarder gaat worden. De behoefte is er namelijk wel naar binnen de community.