maandag 21 juni 2021

Egelantier eindelijk verkocht

Eindelijk is het zover. Er ligt een plan voor de verkoop en invulling van de Egelantier. De gunning is een feit, zo laat D66-wethouder Jur Botter weten. Projectontwikkelaars Lingotto en Amsterdam Village Company hebben het beste plan ingediend; “HOF in de Egelantier”. Zij presenteren hun plan direct na de zomer aan de buurt.
HOF in de Egelantier past binnen het bestemmingsplan dat in 2018 is vastgesteld. HOF in de Egelantier biedt ruimte aan een boetiekhotel met 95 kamers, 10 woningen voor kunstenaars, een café-restaurant en een culturele programma.

Mix van functies

De ontwikkelaars werken in het komende jaar het plan in detail uit waar de buurt een zienswijze op geeft. De verbinding met de omgeving wordt bovendien gelegd in vier verschillende entrees die alle meegaan in de karakteristiek van de straat waarin ze uitmonden. Alles komt samen in de binnenhof, het groene hart van HOF. In de culturele programmering van HOF wordt rekening gehouden met een brede doelgroep, van cultureelminnend Haarlem tot internationale hotelgasten. Voor de invulling van het programma zoekt de ontwikkelaar ook de samenwerking met Haarlemse kunst- en cultuurorganisaties.

“Intensief traject”

“Als wethouder Vastgoed en wijkwethouder centrum ben ik trots op het bereikte resultaat. Het is een intensief traject geweest. We hebben veel tijd gestoken om de buurt, gemeenteraad, belanghebbende en geïnteresseerden te betrekken bij het opstellen van de verkoopvoorwaarden. Dat werpt nu zijn vruchten af want Lingotto en Hotel Arena hebben met dit plan heel Haarlem iets te bieden,” Zo schrijft wethouder Jur Botter op social media.

Lingotto is een bekende partner van de gemeente. Zo ontwikkelen zij ook Haarlemmer Stroom, waar ook de Lichtfabriek staat. Amsterdam Village Company is een nieuwe partij in onze Spaarnestad.

Vragen D66 Haarlem

D66 Haarlem is blij met de verkoop maar heeft nog wel vragen. Het cultureel programma is nog niet heel strak gekaderd. Wij zien een mogelijkheid om ook de samenwerking op te zoeken met het Frans Hals Museum. Hierover zullen wij vragen stellen bij de eerstvolgende gemeenteraad.