vrijdag 3 september 2021

Tijdelijke opvang evacués Afghanistan in schip op het Spaarne

Vanaf 8 september biedt Haarlem ruimte aan een tijdelijke opvang van evacués uit Afghanistan met een Nederlands paspoort. Daarmee geeft Haarlem gehoor aan het verzoek van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om ruimte beschikbaar te stellen voor een passagierschip voor de opvang. Op het schip in Haarlem Noord ter hoogte van de Floresstraat in het Spaarne, gaan naar verwachting ongeveer 50 personen verblijven. Dit aantal kan de komende weken nog toenemen. Er is maximaal plek voor 150 bewoners op het schip.

Trots op Haarlem

“Het is verschrikkelijk wat er in Afghanistan gebeurt. Ik kan me niet voorstellen wat het betekent om op stel en sprong je thuis en land te moeten verlaten. Ik ben trots op de Haarlemse gastvrijheid en dat wij hier Afghaanse evacués opvangen.” aldus D66 raadslid Meryem Cimen.

Haarlem biedt ruimte en werkt nauw samen met het ministerie aan het bieden van een zo goed mogelijk tijdelijk verblijf. Bijvoorbeeld op het gebied van inkomensvoorziening, onderwijs, zorgvoorzieningen, dagbesteding en werk. Het ministerie draagt de kosten.

“Geweldig dat Haarlem op een passagiersschip onderdak heeft geregeld voor geëvacueerde Afghaanse Nederlanders. Dankzij deze onorthodoxe en snelle stap krijgen zo’n 50 mensen tijdelijke huisvesting, in afwachting van een permanente oplossing.” schrijft demissionair minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren op Twitter.

Schip voor evacués eerder gebruikt

Haarlem is inmiddels bekend met passagiersschepen die worden gebruikt voor de opvang van dakloze mensen. Hetzelfde schip werd van november 2020 tot maart 2021 ook gebruikt als winteropvang voor daklozen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft de gemeente gevraagd weer ruimte te maken voor een schip met een capaciteit van honderdvijftig personen. D66 Haarlem is blij dat wij daar als stad gehoor aan geven en onze verantwoordelijkheid nemen.