woensdag 15 september 2021

De dag van de democratie

15 september de dag van de democratie. In Haarlem hebben we de afgelopen 3,5 jaar geëxperimenteerd met vormen van “Nieuwe Democratie”. Als wethouder met Nieuwe Democratie in mijn “pakket” hebben we inmiddels veel bereikt. Samen met inwoners van de stad, de Raad en het College hebben een groot aantal activiteiten georganiseerd om met mensen op een positieve manier bij besluitvorming te betrekken. De basis was de maand van de Nieuwe Democratie in 2019. Daaruit is een actieprogramma voort gekomen. Maar bij nota’s is het niet gebleven. Inmiddels hebben we voor de tweede keer de digitale wijkbegroting in Schalkwijk, we hebben een gelote wijkraad en wijkcontracten met inwoners. De spreekuren van het College is ook een voorbeeld. Maar ook het betrekken van kinderen jongeren bij de lokale besluitvorming heeft de afgelopen jaren vorm gekregen. Recentelijk is voor de tweede keer de kinderburgemeester, de -kinder en jongerenraad geïnstalleerd. Zij hebben de afgelopen twee jaar adviezen en suggesties gedaan om de wensen van kinderen en jongeren op de agenda van Raad en College te zetten. Wil je op de hoogte blijven van de Nieuwe Democratie in Haarlem? Abonneer je op de nieuwsbrief https://haarlem.us20.list-manage.com/subscribe?u=fcf798492f85ed5b2d8fcc38c&id=b028784350