woensdag 1 december 2021

Wereld aids dag

Vandaag is het Wereld Aids Dag. Op deze dag staan we stil bij de strijd tegen aids en wordt er opgeroepen tot meer solidariteit met mensen met HIV en AIDS.

In Nederland leven naar schatting 24,000 mensen met HIV, waarvan er ongeveer 9000 in Noord Holland wonen.

Het afgelopen jaar kregen 411 mensen in Nederland de diagnose HIV. Daarmee is het doel dat in 2015 werd gesteld om HIV besmettingen met de helft terug te dringen, behaald.

Tot zover het positieve nieuws. Want door Covid is er minder getest op HIV, waardoor de cijfers nu lager zijn. De verwachting is deze uitgestelde diagnoses later tot een stijging zullen zorgen. En late diagnose vermindert de kans op succesvolle behandeling. 411 nieuwe besmettingen zijn er 411 teveel. Daarom zetten verschillende steden en provincies in op 0 nieuwe HIV besmettingen in 2026.

Dat doel is nog ver buiten bereik in veel landen in Afrika en Latijns Amerika. Daar zijn in 2020 1,5 miljoen HIV besmettingen bijgekomen, met name bij meisjes en jonge vrouwen. Door Covid is de logistiek om HIV medicijnen te verstrekken ernstig verstoord: bij meer dan de helft van de HIV ge√Įnfecteerden is hun behandeling onderbroken.

Nederland draagt ook bij aan de bestrijding van HIV buiten haar grenzen. HIV bestrijding en behandeling is onderdeel van de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking, en voormalig Minister Kaag heeft zich ingezet om meer middelen vrij te maken.

We staan op een kritiek moment: alle aandacht gaat nu uit naar de bestrijding van Covid. Maar daardoor verslapt de aanpak van die andere wereldwijde epidemie, HIV. Daarom roept UNAIDS, de afdeling van de Verenigde Naties die zich bezighoudt met HIV, vandaag op tot keiharde actie om HIV en AIDS de wereld uit te helpen in 2030.