Participatie

Er komt veel op gemeente af de komende jaren. Door het decentraliseren van belangrijke taken op het gebied van zorg voor  mensen en schaarser wordende middelen ontstaat er een nieuwe politieke werkelijkheid. De sleutel tot oplossingen ligt bij de gemeenten zelf, de eerste overheid.  In de gemeente is het waar politiek en democratie tastbaar worden en waar samenwerken tussen bestuur en inwoners steeds belangrijker wordt. Gemeentes moeten flexibel samen met mensen vorm geven aan hun vrijheid en hun verantwoordelijkheid, want die gaan hand in hand.  Wanneer het bekende aan kracht lijkt  te verliezen, groeit onze behoefte aan zekerheid. Juist dan vindt D66 dat de deuren en ramen naar de stad wagen wijd open moeten blijven.

In de stad of een dorp komt democratie het dichtste bij mensen. De inrichting van je eigen wijk, straat of speeltuin raakt mensen. Mensen willen daarover mee praten en invloed uitoefenen. De ene keer wat meer dan de andere keer. De gemeenten moet daar flexibel en open mee omgaan. Mensen ruimte en invloed geven op relevante momenten. Zodat Haarlemmers hun eigen initiatief en verantwoordelijkheid kunnen nemen. Internet en sociale media bieden ongekende mogelijkheden voor de communicatie tussen overheid en burger, maar wat D66 betreft altijd in combinatie met echte ontmoetingen.